Historia samochodów elektrycznych w pigułce

Samochody elektryczne zyskują na popularności i można coraz częściej spotkać je na drogach. Kojarzą się przede wszystkim z zaawansowanymi technologicznie i nowoczesnymi pojazdami, jednak ich historia jest dłuższa niż mogłoby się wydawać – sięga XIX wieku! Od czego zaczęła się popularność tego typu samochodów i jak wyglądały pierwsze auta elektryczne? Sprawdźmy!

 

Początki samochodów elektrycznych – od dorożki do… torpedy

Aby dowiedzieć się, jak wyglądał pierwszy pojazd elektryczny do transportu ludzi, należy cofnąć się do XIX wieku. To właśnie wtedy, w latach 1832-1839, szkocki wynalazca Robert Anderson opracował pierwszy, dość prymitywny powóz elektryczny. Kolejne projekty powstawały w Stanach Zjednoczonych, Holandii i Niemczech, a wynalezienie akumulatora kwasowo-ołowiowego oraz komutatora znacznie przyspieszyło rozwój samochodów elektrycznych.

Jeszcze w 1871 roku powstał pierwszy silnik napędzany prądem stałym, a w 1888 roku fabryka maszyn A. Flocken stworzyła popularny „płatek” – czterokołową dorożkę napędzaną elektrycznie. Szybko zauważono, że w tego rodzaju pojazdach tkwił bardzo duży potencjał, a prace nad kolejnymi modelami – przede wszystkim we Francji i Wielkiej Brytanii – sprawiły, że stawały się one coraz bardziej powszechne.

Przed 1900 rokiem i popularyzacją silników spalinowych to właśnie samochody elektryczne biły kolejne rekordy prędkości i pokonywały coraz dłuższe trasy. 29 kwietnia 1899 roku belgijski kierowca wyścigowy Camille Jenatzy po raz pierwszy przekroczył magiczną barierę 100 km/h, jadąc elektrycznym samochodem La Jamais Contente w kształcie torpedy.

Szybki zmierzch popularności pojazdów elektrycznych

Na początku XX wieku samochody elektryczne cieszyły się popularnością zwłaszcza wśród osób zamożnych i mieszkańców dużych miast. Nie emitowały dużego hałasu i były proste w obsłudze – nie wymagały np. kręcenia korbą (jak w przypadku pojazdów spalinowych), które wymagało dużej siły fizycznej, a nawet niosło ryzyko złamania ręki.

Niestety, ograniczenia technologiczne powodowały, że samochody elektryczne mogły osiągać niewielkie prędkości – zwykle około 30 km/h. Ich rozwój znacznie utrudniła również zbyt słabo rozbudowana sieć elektryczna, która obecna była głównie w miastach.

Wprowadzenie w 1913 roku rozruszników, które ułatwiły zapłon samochodom spalinowym sprawiło, że to właśnie one stawały się coraz popularniejsze. W końcu, wraz z zastosowaniem chłodnicy i rozpoczęciem masowej produkcji przez Forda, zaczęły być bardziej praktyczne – osiągały większą prędkość i pozwalały na dłuższe podróżowanie. W efekcie liczba użytkowników samochodów elektrycznych malała z miesiąca na miesiąc.

Późne odrodzenie aut elektrycznych

Późniejsze próby przywrócenia świetności pojazdom elektrycznym, wynikające np. z wynalezienia tranzystora, nie przynosiły skutku. Były one zbyt drogie w produkcji, w związku z czym wciąż stanowiły niszę.

Przełom nastąpił w połowie lat 90. XX wieku, kiedy do sprzedaży trafiły nowoczesne akumulatory litowo-jonowe, które stosowane są do dzisiaj i umożliwiają stosunkowo szybkie ładowanie pojazdów. Ich rozwój zaczął się wraz z początkiem ery smartfonów, a prace nad ulepszeniem baterii wciąż trwają. Wszystko po to, by jak najmniejsze gabarytowo baterie mogły mieścić jak najwięcej energii.

Obecnie samochody elektryczne są coraz bardziej popularne, a ich właściciele mogą korzystać z rosnącej liczby stacji do ładowania. Przez wielu specjalistów uznawane są za przyszłość motoryzacji, dlatego warto obserwować ich rozwój.

ZAMÓW DARMOWĄ KONSULTACJĘ

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji dotyczących aut elektrycznych i usługi wynajmu samochodu elektrycznego, zostaw nam do siebie kontakt – oddzwonimy!

    Imię i nazwisko

    Numer kontaktowy (właściwa forma XXX-XXX-XXX)

    Adres email (właściwa forma powinna zawierać znak @)

    Miejscowość

    * Pole obowiązkowe

    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Hydro-Truck Sp. z o.o., w szczególności na kontakt telefoniczny czy za pomocą poczty elektronicznej w celu przekazania oferty. Zapoznałam/em się z polityką prywatności firmy.*